čtvrtek 15. října 2015

Pěšky na Ještěd


Nervózně koukal z okna a hleděl na lidi na chodníku. Páteční večer byl vždycky tím večerem. Večerem, kdy netrpělivě čekal na mámu a sotva ji tam dole uviděl, běžel přilepit ucho k vchodovým dveřím, aby je mohl otevřít dřív, než ona začne vůbec hledat klíče. Když ho zahlédla, usmála se na něj, vlepila mu pusu na líco, kterou on oplatil krátkým objetím, při kterém z něj zase vyhrklo: Tak kam? Kam zítra, mami? Soboty totiž znamenaly výlety. Někdy jen takové nenáročné, to hlavně v létě, k horskému potoku v Horní Lomné. Nadýchat se čerstvého vzduchu (který v Karviné budete marně hledat ještě desítky let), osvěžit se v ledové vodě, i když teplota ve stínu se blížila třicítce, dát si ve stánku malinovku a skvělý hruškový frgál. Časteji to ale byly pěší túry po Beskydech, Javornících nebo Jeseníkách. Co výlet, to jiná hora, jiný kopec, nové zážitky a vzpomínky. 




Co si pamatuji do svého nejútlejšího dětství (ve třech letech v Krkonoších), tak túry a výlety do hor patřily k našemu trávení volného času stejně, jako patří Tři oříšky k českým Vánocům. Občas jsem to nenáviděl, když jsem v promočených oteplovácích a sněhulích, se zmrzlými prsty na rukou, sněhem za krkem a zledovatělou vlněnou šálou sotva zvládal jít krok za krokem kopcem dolů k vlakové stanici, proklínal mámu za tenhle debilní nápad (i když cestou tam mi bylo do smíchu a koulovačky a propadání se v metru sněhu byla legrace, stejně jako mi nahoře v horské chatě chutnaly buchtičky se šodó a horký čaj s kapkou rumu), někde tam, v hloubi duše a svého srdce jsem cítil, že jsou to vzpomínky, za které budu později šťastný a každý můj myšlenkový návrat do dětství budu v tu chvíli vážit zlatem. 



A tak se to stalo. Jana mi prozradila, že výšlap na Ještěd je super a do karet hrál fakt, že jsem tam ještě nebyl. Navíc televizní vysílač s hotelem, co i dnes vypadá hodně futuristicky (přitom jeho stavba skončila roku 1973), byla dostatečným lákadlem. Dojet naší Papaguenou do Horní Suché u Liberce, odkud to je na vrchol nějakých 7,5km, ideální délka, výškový profil nebyl až tak náročný, no zbývalo přesvědčit jeho, že to bude fajn výlet a uděláme i něco pro své zdraví. Překvapilo mě, že bez rozmýšlení souhlasil. Proč, to mi došlo až při výšlapu. 
+ "Koľko sme už prešli?"
- "Skoro 4 kilometry." 
+ "Tak to už sme skoro tam?"
- "No, jsme za větší půlkou, 3,5 nás ještě čeká."
+ "Ako 3,5? Veď si hovoril, že je to 7,5 kilometra."
- "No ano, je, v jeden směr."
+ "&$%#@%$&#."




Skoro celou cestu na vrchol a pak zpátky dolů jsem se chvíli co chvíli vracel ve vzpomínkách do svého dětství. Užíval jsem si na plné plíce voňavý les. Zastavoval se, koukal po korunách stromů, zavíral oči, abych si vychutnal to ticho, a pak je zase otevíral, abych viděl tu zelenou krásu. A potom, když jsme konečně udělali těch posledních pár kroků a před námi se v celé své kráse objevil hotel Ještěd, zalil nás pocit euforie a radosti. Výhled je díky osamocenému postavení hory fenomenální do všech stran. Po chutné gulášovce a napsaných pohlednicích vhozených do schránky jsme vyrazili zpátky. Cestou dolů jsem pak hledal hřiby. On byl prvně proti a nelíbilo se mu, že odbíhám od trasy dovnitř lesa, ale když jsem pak objevil místo, kde jich bylo několik, přidal se a domů jsme tak nakonec odnesli skoro půl kila pravých hřibů, které ještě ten večer skončily na pánvi společně s míchanými vajíčky. 




A já tiše doufám, že ten den na něj udělal dojem a podobné výlety se stanou, více nebo méně, pravidlem. (Nejen) Česko toho má totiž tolik co nabídnout! Takže se ptám vás, kam bychom měli příště vyrazit? ;)

PS: strávit alespoň noc v hotelu Ještěd v pokoji typu Comfort nebo Apartmá si píšu na seznam to-do things.


#fotimnikonem - fotografie, které nejsou součástí koláží, byly foceny Nikonem D7100 a nebyly kromě zmenšení rozlišení nijak upravovány






38 komentářů:

  1. My sme s rodičmi tiež chodili skoro každý víkend na výlet, ale nie na turistiku. Ak túra, tak maximálne Sitno v Štiavnických vrchoch. Skôr sme objavovali mestá a hrady a zámky. Ale tiež sú to pre mňa tie najkrajšie spomienky :)

    NITA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak hrady a zámky, to jsem objevoval taky, ale s dědečkem. Mámu to nebavilo =). Díky za nápad na jeden z dalších postů..teď si jen vybrat ten hrad či zámek ;)

      Vymazat
  2. čo tak sa pochváliť, že ste v Liberci? :D.
    za tie viac ako 2 roky, čo som tu, sa mi ani raz nepodarilo nájsť si čas a "vybehnúť" si tam... áno, viem, hanba mi! :D.
    inak, krásne fotky! je vidieť, že ste si výlet naozaj užili :).

    Kejmy ♥.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně mi to uniklo, promiň =(. Snad příště! Protože nějaké Ještědové nebo Liberecké příšě určitě bude =), třeba vyrazíme pak nahoru spolu ;)

      Vymazat
  3. tie fotky sú tak krásne, že sa mi chce plakať. Nádhera. Na Slovensku chodíme do Malej Fatry na Jánošíkove diery napríklad :) tam je krásne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Och, netřeba ronit slzy nad krásou fotek, je všude kolem nás ;). A díky za tip..doma stále mluvím o tom, jak musíme vyrazi i někam na hory a kopce na Slovensku!

      Vymazat
  4. pred vyse tyzdnom sme boli v Turnově, v Českom Ráji....a Jested je kusok odtial tak sme ho spominali :) podla foto je krasny vyhlad odtial! super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si piš, že je od tama krásný výhled!! =) Český Ráj je celý skvělý..těším se, až z něj objevíme více ;)

      Vymazat
  5. oo to vypadá krásně ty lesy tam, na Ještědu jsem ještě nebyl a asi to teda budu muset napravit :3

    OdpovědětVymazat
  6. Povedené fotky a navíc vám vyšlo super počasí, paráda. :-)
    Doporučuji určitě České Švýcarsko, tam je nádherně! Potom hora Říp, Sněžka, Šumava, Jižní Čechy a Jižní Morava, ta nikdy nezklame. :-)

    Cestovní Deník H&M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo! Počasí se vydařilo na výbornou =). České Švýcarsko je v plánu =), děkuju za tipy.

      Vymazat
  7. beautiful photos... and wow these mushrooms! ;-)

    www.stylentonic.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thanks a lot, Constantinos..but, be careful with mushrooms =D

      Vymazat
  8. Nádherné fotky nádherého místa doplněné úžasným příběhem... Uuuuf, úplné pohlazení na duši <3. Liberec a Ještěd jsou mé srdeční záležitosti, každý rok se tam několikrát vracím a myslím, že kromě Prahy je to jedno z mála míst na světě, kde bych mohla žít :o).
    Jinak ještě můžu doporučit Harrachov (hlavně v létě), je to taková turistická klasika, al i tady se dají najít nádherná zákoutí a pravé horské louky plné květin...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jej, děkuju moc za takový pěkný komentář.
      S Harrachovem teda počkáme do příští letní sezóny ;), podle tvého popisu to je malý ráj =)

      Vymazat
  9. aach to je krása chlapci! už máme za sebou jeden trip, takže viete čo vás so mnou čaká, tak hádam si struhneme ešte aj nejaký spoločný výšlap:)
    a fotky fakt krááásne!
    ňešte ma pobavil ten váš rozhovor:D veď si hovoril, že je to 7,5km:DDD
    gut gut

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to teda je krása! A náš Oslo trip byl nejvíc!! Musíme zase časem naplánovat další..a mezi to vměstnat pár výšlapů =P
      No a rozhovor se zakládá na čisté pravdě =D

      Vymazat
  10. Your photography skills are really good Michael :)

    OdpovědětVymazat
  11. Nature in its best!

    Mmmm mushrooms, love to eat them!

    OdpovědětVymazat
  12. Michaeli, fotky fantasticke, clanek taktez. Krasne jsem si zavzpominala na tu neuveritelnou spoustu vyprav a vyletu, ktere se mi postestilo zazit. Ackoliv v Jizerkach jsem byla mnohokrat (naposledy pred 11 dny i s malym miminkem), Jested mi stale unika. Takze priste uz ho chci zdolat taky ;-)
    Krajina z nejoblibenejsich je pro me Broumovsko (Broumovske steny) a Orlicke hory.

    Btw, muzi, kteri maji radi a vazi si svych maminek a nestydi se to dat najevo, jsou mi strasne moc sympaticti :-) Nastesti muj muz k nim patri taky.
    Krasne dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc Vám děkuji za neskutečně milý komentář!
      A také za tip na další výlety =)
      Hezký den!

      Vymazat
  13. Wow what a wonderful pictures mate!!! Really your photography skills are on point!!
    Cheers,
    Kevin

    OdpovědětVymazat
  14. nice post! ;-) This is beautiful
    New look on www.jonthegold.com

    Greets Jon

    OdpovědětVymazat
  15. Ach, úplně mi zaplesalo srdce :-) V Liberci bydlím od svých deseti let a letos jsem na Ještědu byla už třikrát :-) A pokaždé je úplně jiný! Naposledy bylo pod kopcem moře oblaků a byla to neskutečná podívaná :-)
    A Český ráj rozhodně doporučuju ;-) To je moje druhé "doma" :-) Kdybyste tam někdy mířili, dejte vědět, můžu vám dát tipy na to, kam jít, kde jíst atd. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bych chtěl taky někdy na nějaké hoře vychytat..že nahoře budeme my a pod námi jen peřina z mraků... =)
      A tipy na Český ráj mi určitě napiš =), budu se těšit.

      Vymazat
  16. Haven't heard of Jested before but the photos are absolutely stunning!

    Justin
    Walking, Talking Style
    New post: Seattle Travel Journal

    OdpovědětVymazat