neděle 26. dubna 2015

Analogue photography #1

Pražský Hrad, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/500

Svět fotografie mě vždycky fascinoval. Miloval jsem výlety se svým dědečkem, kdy vzal svou starou Prakticu, dva tři svitky filmů a jeli jsme do Beskyd fotit. 

Čertovka, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/5.6, shutter speed 1/250

Zprvu mi vysvětlil, jak a proč je důležité nastavit správně na objektivu vzdálenost a já celý šťastný cvakal první fotografie. Potom mě seznámil s tím, co znamená u filmu to různě velké číslo - citlivost, proč je důležitá, pak clona a rychlost závěrky. Doma jsme seděli nad jeho albumy a na stejných snímcích mi ukazoval, co s fotografií udělá jejich jiné nastavení. Může si člověk přát lepší praxi? Asi úplně nejraději jsem měl chvíle, kdy prvně vyfotil danou scénu on, pak konfiguraci popřeházel a bylo na mě, abych si fotoaparát nastavil podle svého. A pak jsme opět porovnávali. První roky jsem se málokdy vyrovnal v kvalitě těm jeho, moje bývaly často neostré, přesvětlené nebo naopak tmavé, ale občas se mi podařilo jeho fotografii i překonat. Černobílé snímky si děda kdysi vyvolával ve svém domě ve fotokomoře (nic speciálního, druhá nepoužívaná koupelna se zatmaveným oknem). Ty barevné jsme nosili do fotolabu a já se těšil tak moc, že jsem pokaždé žadonil o expresní zpracování a pána v prodejně se mě párkrát i sželelo a děda tak nemusel nic připlácet. Však jsme taky byli věrnými zákazníky. 
Bublina, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/500
V půlce devadesátých let mi pak moje máma koupila automatický Olympus. Vlastně jediné, co na něm bylo třeba nastavovat, byla citlivost filmu. Kolik si myslíte, že jsem s ním vyfotil svitků? Pamatuju si to přesně. 4. Nebavilo mě to. Bylo to příliš automatické. Nudné. Několikrát jsem si stěžoval dědovi a pak jsem najednou v rukou držel jeho Prakticu a odnášel si ji domů. Daroval mi ji. Choval jsem ji jako poklad. A zřejmě bych s ní fotil dodnes, kdybych o ni při výletě do Británie před deseti lety nepřišel i s celým ukradeným zavazadlem. Tehdy jsem na analogovou fotografii zanevřel. Prošlo mi rukama pár digitálních kompaktů, outfity fotíme na Patrikův osm let starý Nikon D40 a spoustu práce už hodně kvalitně odvede i iPhone 5S. Dlouhou dobu jsem uvažoval, že bych si pořídil aspoň pro zábavu nějaký Instax nebo starší Polaroid. Pak jsem ale u Martina viděl tyhle skvělé fotky a začal ho otravovat s otázkami, který starý analog by mi doporučil. Díky za trpělivost! Nakonec jsem skončil u zrcadlovky Canon AE-1 s obektivem 50mm 1/1.8. Populární model, který se vyráběl téměř 10 let od roku 1976 do roku 1984 a světlo světa ho spatřily desítky tisíc kusů. Koupil jsem velmi zachovalý kus a měl dva týdny záruku na odzkoušení. Pročetl jsem si, místy velmi vtipně pojatý, anglický návod (o tom příště), vložil první svitek a behěm - naštěstí - slunečného víkendu ho vycvakal. V Bé Foto ho pak nechal vyvolat a rovnou i nascanovat do JPEG. Výsledek vidíte. 
Petřínské sady, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/1.8, shutter speed 1/500
Jsem nadšený. Když jsem si jel pro vyvolaný film, z tramvaje jsem skoro utíkal. Nedočkavý, se vzpomínkama na dětství. Natěšený a plný očekávání. Jediné, co ve výsledku chybělo, bylo vyběhnutí s obálkou před prodejnu a zbrklé prohrabování se snímky. Ani ne kvůli financím, možná ani ne kvůli šetrnosti k přírodě (i když to jsem docela hodně), ale spíš proto, že by mi bylo líto ty nepodařené kousky vyhodit. A zcela narovinu přiznávám, že nemáme ani prostor na to, to obrovské množství fotek skladovat. Ale to kouzlo, kdy se večer v posteli s krabicí od bot jimi prohrabujeme a vzpomínáme, to si vzít nenecháme..ty, co se nám líbí, se na fotografický papír dostanou. 
Kvetoucí Petřín, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/1.8, shutter speed 1/1000
Jo, a děda mě naučil jednu skvělou věc..dělat si poznámky. Ke každé fotce. O tom, co by na ní mělo být a v jakém nastavení fotoaparát při focení byl. Ono u analogu totiž neprolistujete, co zrovna už máte vyfoceno. A někdy se může stát, že svitek necháte vyvolat až za dlouhé týdny nebo měsíce..pak se už těžko vzpomíná, co to asi na snímku je a kdy to bylo foceno. Díky dědo!
Sedící panna, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/2.8, shutter speed 1/1000

Dům, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/500

Brusle, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/4, shutter speed 1/250

Zmrzlinářka, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/30

Zmrzlina, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/30

Berries, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/125

Patrik, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/1.8, shutter speed 1/500

Dveře, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/1.8, shutter speed 1/250

Zlatý déšť, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/5.6, shutter speed 1/250

Altánek ambasády, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/5.6, shutter speed 1/1000

Patrik, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/1.8, shutter speed 1/500

Grafitti, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/500

Stará tramvaj, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/250

Ponožky, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/2.8, shutter speed 1/500

Praha z Riegráčů, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/16, shutter speed 1/250

Průhled, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/125

Selfie, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/2.8, shutter speed 1/500

Televizní věž, camera Canon AE-1, lens 50mm, film Fujicolor C200, aperture f/A, shutter speed 1/250



Která fotografie se Vám nejvíce líbí?


For more follow me on instagram / facebook / ASK.fm

79 komentářů:

  1. takú školu od dedka by som brala aj ja :) a fotky sú krásne!!!

    LaBlanche

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebyla to jediná škola od něj =), ale o tom zase někdy příště..a děkuju =)

      Vymazat
  2. Super fotky :)

    http://byfoxygreen.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  3. Love the pictures.. very beautiful

    Kevin
    http://justkvn.com

    OdpovědětVymazat
  4. jééééééjkooo tie vaše dve spoločné sú super kjut! a fotka conversiek tiež mucho gusto!
    tieto analógy majú dačo do seba:)

    OdpovědětVymazat
  5. These photographs are beautiful, great camera and lens, 50mm is my favorite!

    OdpovědětVymazat
  6. Ty fotky jsou nádherný, hrozně ti závidím, že umíš s foťákem pracovat, já nejsem schopná se to naučit!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem amatér a dost velkej a třeba u digitálu s tím nejsem schopný moc pracovat =/
      Ale děkuju =)

      Vymazat
  7. Beautiful photos! Have an amazing week boy! xxx

    www.stylentonic.com

    OdpovědětVymazat
  8. Moc pekne fotky. Favoritkou je pro me zmrzlinarka a vase spolecna s partnerem, jak lezite na trave a vzadu obema vykukuji super barevne ponozky, je proste uzasna. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju =). Divím se, že zmrzlinářka tak dobře vyšla (i když k dokonalosti má daleko), byla tam dost tma a velký ruch okolo, nebyl jsem v klidu..

      Vymazat
  9. Amazing photos, So Jealous Ha, Well done ;)

    Isaac.M

    http://sapienselectio.blogspot.co.uk

    OdpovědětVymazat
  10. Beautiful photography and nice view!!
    http://dimplekhadi.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  11. Tak to jsi měl snad tu nejlepší školu vůbec!! :-) Fotky jsou krásné, jde vidět, že Tě to baví a vážně Ti to jde! ;-) btw. máte vážně skvělý ponožky! :D

    Klára
    NARA // czech fashion blog
    www.natalieklara.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi ano =), i když děda byl taky jen amatér..ale jako dítě to člověk mnohem víc "žere" a vnímá..a děkujeme!

      Vymazat
  12. skvělý článek, tvůj děda byl hodný, že ti věnoval tolik pozornosti a trpělivosti aby tě něco naučil :) prarodiče jsou super :) za jejich moudra, rady a pomoc dal člověk cokoliv.
    Jinak fotky jsou doslova úžasné ;)

    http://gagenka.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věnoval mi toho spousty, nejen tohle, ale o tom zas příště..
      A děkuju =)

      Vymazat
  13. Lovely post! I love the pictures!

    Check my latest on Rastaman.es

    http://rastaman.es/cardona/

    OdpovědětVymazat
  14. Amazing pics
    https://oneusefashion.wordpress.com/

    OdpovědětVymazat
  15. Fotky krásný, škoda jen, že na společné má Patrik brýle.. K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju..no, pomyslel jsem si pak to samé..ale u analogové fotografie už je pak pozdě =D

      Vymazat
  16. Nádherné fotky, všetky. Najviac sa mi ale páči Čertovka :)

    Blonďavá Potvora

    OdpovědětVymazat
  17. Hi Michael,
    I love all of your photos. They are really different- I like this vintage feel. It is so unique. Thank you for sharing and please, continue taking pictures. I can't wait to see more!.:-))

    Hugs,
    Miri

    http://currentlywearing.com

    OdpovědětVymazat
  18. Krasne fotky, nejvic se mi asi libi ta se slecnou u zmrzliny jelikoz zachzcuje cely ten proces a mam rada zmrzlinu :D Tak asi proto ..

    LENNY MALI .com

    OdpovědětVymazat
  19. thanks so much
    yes the amrican flag swimsuit Shooting with the Indian hat is my favorite one too
    but this will be the last Shooting I'll Show :(These are the product-pictures for my shop <3
    so be excited

    hope you too visit my Blog <3
    AMELY ROSE

    OdpovědětVymazat
  20. Amazing looks boys !!!! beautiful pics !!



    xx

    http://www.thetrendysurfer.com

    OdpovědětVymazat
  21. fesacke foto ste narobili :)
    www.donnaiveh.com

    OdpovědětVymazat
  22. Už teraz viem, že do mesačných výdavkov môžeme zahrnúť vyvolávanie fotografií :D

    OdpovědětVymazat
  23. Málokdo mě svýma fotkama nadchne tak jako ty:) Opravdu se na to moc hezky dívá:)
    A uctívám ty tvoje barevné ponožky :D
    Přeju krásný večer:)

    ...///Instantní krása//...

    OdpovědětVymazat
  24. Opravdu krásné fotky, klobouk dolů! Moc se mi líbí ty conversky a barevné ponožky k tomu. :)

    OdpovědětVymazat
  25. absolutely stunning pictures!
    http://docdivatraveller.blogspot.in/

    OdpovědětVymazat
  26. Beautiful pictures <3

    http://nothingtodeclare1.blogspot.it

    OdpovědětVymazat
  27. Amazing photos, Michael. #3 is my favorite. Happy week to you too.
    xox
    Lenya
    FashionDreams&Lifestyle

    OdpovědětVymazat
  28. Trully beautiful pictures! loved the giant bubble :)

    OdpovědětVymazat
  29. Omlouvám se za nedostatek odpovědi musím vzít mou ruku znovu.
    Každopádně opravdu dobré obrázky

    OdpovědětVymazat
  30. Tie fotky sú tak prekrásne, nevedela by som si vybrať jednu najkrajšiu, pretože všetky sa mi veľmi páčia :)

    OdpovědětVymazat
  31. very cool photos! very charming place you took the photos
    i love this :-) Nice post! ;-)
    New Post on www.jonthegold.com
    Greets Jon

    OdpovědětVymazat
  32. Sorry for not commenting for so long. Time has been really busy. I love this post, the pictures are great especially the ones from patrik and you! :)

    have a great Weekend!
    Oliver
    http://oliverwaldmeier.blogspot.ch/

    OdpovědětVymazat
  33. Skvělý fotky! Strašně bych chtěla umět rozumět fotografování a umět si foťák správně nastavit, myslím, že hned by to bylo něčem jiném. Nejvíc se mi líbí ta fotka graffity.
    HollyChicc

    OdpovědětVymazat
  34. Ty fotografie se skvěle vyvedly. Taky bych měla vyvolat ty poklady, co mám ve Smeně 8, ale pořád se trochu bojím neúspěchu. :D Zas na druhou stranu, takhle nikdy nezjistím, jestli a jak fotí popř. jak s ní lépe zacházet. :D

    Girl from countryside

    OdpovědětVymazat
  35. to je krásné :) co já bych dala za takového dědu! já se učila pokus omyl, ale dneska mě nejvíc baví fotit právě na starou Prakticu

    OdpovědětVymazat
  36. Veľmi pekné fotky! :) A happy socks nemajú chybu! :D
    partofnicol.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat