neděle 17. listopadu 2013

Memories should not disappear..

Tak schválně, kdo z vás ještě dnes sedává na gauči, nejlépe se svými nejbližšími, a prohrabuje se papírovými fotografiemi z dob dávných, kdy digitální fotoaparáty byly jen pro technické nadšence? Já se přiznám, že párkrát do roka tohle děláváme, vždy u prarodičů, protože naše babička má sbírku fotografií opravdu úctyhodnou, čítá šest velkých krabic od bot a dobrou desítku fotoalbumů. 
A řeknu vám, jsou to chvíle, kdy se naše srdce tetelí blahem, popíjíme kávu, přikusujeme čerstvě upečenou bábovku a vzpomínáme, většinou se smíchem v tvářích, vtipnýma historkama na rtech a prohlášením, jak úžasné to či ono bylo. Sem tam ale také úsměv ustrne, následuje chvíle ticha, těžké povzdechnutí a konstatování, že jednou se tam "někde" zase všichni sejdeme. 
Doba ale přeje technice jako ještě nikdy dříve a digitální fotoaparát už dneska najdeme pomalu i v lednici. Takřka dnes a denně fotíme desítky a desítky fotografií, které mizí v útrobách digitálních jedniček a nul, plní naše harddisky a paměťové karty a my už po měsíci zapomínáme, jaké to všechny "poklady" a situace jsme zdokumentovali. A tak třeba jedno digitální album z desetidenní plážovky čítá mnohdy i tisícovku souborů. Já měl před několika lety ještě tendenci nechávat ve fotolabu fotografie tisknout, ale i tyto doby jsou už pryč. Vždyť všechny jsou tak skvělé a nechávat tisknout tisíc fotografií a hlavně je pak skladovat, to postrádá zdravý rozum. A prohlížení na tabletech, notebooku či televizi je přece tak pohodlné, můžete různými gesty zoomovat, otáčet, měnit barvy, světlost, sytost a spoustu dalšího, tak proč se otravovat s papírem a skladováním. A já vám povím, proč. Kvůli tomu kouzlu, které papírové fotografie v sobě mají.
 Pro mě to je podobné jako s knihami. Je skvělé, že mohu mít ve 200g vážící čtečce knih stovky titulů, ale stejně raději s sebou tahám v mhd či vlaku třeba 800g vážící životopis Stevea Jobse, protože to vnitřní souznění s papírem, tím kouskem (i když hutně zchemizované) přírody mě naplňuje zvláštním pocitem, který mi elektronická čtečka dát nemůže. A fotografie na papíře, co mohu držet v ruce, cítit ten papír, vůni stárnutí všech těch chemikálií, na mě působí stejně, ba probouzí to ve mne nostalgickou náladu. 
Nedávno se doslova roztrhl pytel s aplikacemi pro chytré telefony, kde vyberete fotografie pár úkony přímo z mobilu nebo tabletu, zaplatíte kartou a hotové vám dorazí za pár dní domů. Může to být jednodušší? Asi těžko ;) Pravidelně využívám dvě z nich, jednou je Printic a tou druhou Polagram. 
Printic je jednoduchá aplikace, která nabízí jeden jediný formát fotografie a la polaroid snímky, ale s možností nechat si na spodní bílý pruh natisknout pár slov. Fotky jsou tištěny na prémiový lesklý papír a zabaleny do oranžové obálky. A pokud si jich necháte natisknout rovnou 50, nejen že je to v konečném součtu velmi levné, ale přijde vám domů úhledná oranžová krabička.

  
Na druhou stranu Polagram nabízí mnohem více možností/velikostí fotografií (10x12 polaroid styl, 10x10 a 10x13), ale také nálepky na zadní stranu iPhonu s vašimi fotkami, klasické nálepky (abyste si mohli vyzdobit třeba diář) a konečně také velkorozměrové printy (20x20 a 20x27cm). 
Tisknuto je na prémiový Fujifilm Crystal paper, finiš je pak opět lesklý, stejně jako v případě Printicu. Domů pak dorazí sytě růžová obálka. 
Z vlastní zkušenosti pak doporučuji využívat na čtvercové fotografie z Instagramu a jiných aplikací, ve kterých jste je upravili/zprznili ;) různými filtry a efekty, službu Printic, kterou moje oko znalcovo vyhodnotilo pro takovéto momentky ve výsledku lepší (a osobně se mi menší rozměr 7,5x10cm líbí více). S Polagramem pak máte větší volnost ve výběru velikostí. 

A co já s těmi všemi fotkami provádím? Vyrobil jsem například DIY dárek ve znamení Marilyn Monroe, další drží magnetkami na lednici, jiné si našly své místo v klasických rámečcích, případně ve stylu amerických filmů se usídlila jedna fotografie u mě v peněžence =)
  

PS: obě aplikace mívají často slevové akce, kdy se pak dají třeba tři snímky pořídit za 0,79€ apod. No a třeba Printic nedávno na facebooku rozesílal trička každému, kdo jim napsal zprávu =)

Žádné komentáře:

Okomentovat