středa 20. dubna 2016

One banana every day


Moje babička, i přes to, že v těch krušných dobách se na ně stály fronty, říkávala, že bych měl sníst každý den jeden banán. Nechápal jsem proč, ale chutnaly mi, tak jsem se toho snažil držet. Dnes si den bez banánu nedokážu téměř představit (a tak je pro jistotu občas sním dva, tři..). 


Banán je úžasné tropické ovoce. Nejen že má veselou žlutou barvu, ale hlavně obsahuje samé skvělé věci. Třeba tryptofan, což je aminokyselina, kterou naše tělo dokáže přeměnit na serotonin, který přímo souvisí s naší dobrou náladou, takže je to takové přírodní antidepresivum =). Banán je bohatý i na hořčík, to je skvělé pro sportovce. Jeho nedostatek má totiž za následek křeče, které zná dobře asi každý z nás. Obsahuje i draslík, který pomáhá snižovat krevní tlak a podporuje látkovou výměnu. Samozřejmě najdete v banánu i cukry, proto je sladký a proto nám chutná. Nicméně je to přesně ten druh cukru, který si můžete dovolit i pokud trpíte cukrovkou nebo zrovna hubnete. Uvolňuje se do těla pomalu a nehrozí tak náhlý nárust glukózy v krvi (a vy nedostanete rychle "hlad"). Pak je tady pektin, ten nám zase pomáhá s trávením a zbavováním se toxinů z těla. Banány mají blahodárný účinek při pálení žáhy. Obsahují velké množství vlákniny a antioxidantů. 


Tak co, přesvědčil jsem k jejich konzumaci i ty, kteří banány moc nemuseli? Proč to vlastně píšu. Měli bychom si banány užívat co nejvíce, hrozí totiž, že o ně přijdeme. Už minulý rok přišly první varovné zprávy, že plantáže v Asii postihla tzv. panamská nemoc. Jejím původcem je houba, která způsobí, že banánovník jednoduše uvadne a umře. Jednou infikovaná zemina zůstane infikovanou navždy, banánovník už na tom místě nikdy nezasadíte. A co je nejhorší, není proti ní žádného prostředku. V 60. letech dokázala tato houba vymazat z našeho světa tehdy nejpopulárnější odrůdu banánů Gros Michel (kterou nahradila odrůda cavendish, kterou známe my). Strach o banánovníky došel až tak daleko, že pravidelný mezinárodní banánový kongres se letos přesunul z tradiční Kostariky do Miami. Pořadatelé totiž mají strach, že by případní účastníci mohli na svých botách do Kostariky zanést spory zákeřné houby a způsobit epidemii, kterou by již nebylo možné zvrátit. 


A tak držme palce, ať to pěstitelé zvládnou a my tak nepřijdeme o jedno z nejcennějších exotických ovocí, které nám je jednoduše dostupné. Já osobně jsem navštívil banánové plantáže na Gran Canarii a není nad to ochutnat banán přímo ze stromu. Ta chuť je nepopsatelně jiná, lepší, úžasnější, hlubší, prostě chutnější. Malé banánové plantáže zásobující místní obchody najdete i na mnoha řeckých ostrovech, proto nikdy neváhejte ochutnat ovoce přímo tam, kde roste (ale i zde platí obezřetnost, vykutálení "farmáři" se najdou všude). I tak ale miluju banány, co se k nám dováží a prakticky zrajou v kamionu, jsou totiž dezertem, který si můžete dovolit a nepřiberete, ba naopak, můžete si říct, jak zdravě jste si zamlsali ;). 

Asi si říkáte, že jsem se zbláznil..psát o banánech..jenže já mám fakt obavy, že přijde den, kdy si banán jednoduše nebudeme moct dopřát (a život ztratí smysl.. #justjoking ). 

Takže..daj šebe banán a šicko v poriadku! 


I Mimoni milují banány!!!


Obrázky: 1, 2+3, 4+5+6, 7+8, 9

18 komentářů:

  1. Banan je n.1! U mna urcite - presne pre vsetko, co si napisal- horcik, sytost, cukry, lahko stravitelny. Milujem ho s tvarohom a jogurtom + trosku nasekanych orieskov -mnamka. A na vylety musi byt. Ma iba jednu chybu -supka je velky odpad, pokial sme na vylete, ktory musim tahat spat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super super super =)..a chválím za tu slupku..na jednu stranu se může zdát, že si s tím příroda poradí, na tu druhou nesmíme zapomínat, že tak či tak se používají postřiky, které právě jsou ve slupce..

      Vymazat
  2. Ano prosím, banány po kilech! Miluju z nich zmrzlinu (nicecream), miluju je smažené na kaši, zalité v čokoládě, nebo jako sváču na kolo. Taky doufám, že se banánovníky vzpamatují.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A zkoušelas někdy jen tak rozmixovat zralé banány a nechat je zmrazit? Podle mě nejlepší letní osvěžení (hned po melounu =D )

      Vymazat
  3. Banán je prostě nej!!!! Love banana:-) A jinak pro mne další šok- info během dvou dnů.
    A modlím se, aby den bez banánů nikdy NIKDY nenastal!
    T

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad nenastane..fakt by nejen nám chyběly..i když je na světě banánů spousta druhů, tak těch "ready to eat" přímo ze stromu je jen pár..

      Vymazat
  4. Veru ani som netušila, že banán je ak skvelý. Mám rada banány, dufam, že tak skoro o ne neprideme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano ano, je to podobné superovoce jako třeba avokádo ;)

      Vymazat
  5. Miluju banány, na všechny způsoby - od rychlé svačiny, zmrzliny, do ovesné kaše, k lívanečkům, tvarohu ale třeba i do bábovky, mňam! Tak snad to dobře dopadne :)

    Diary of M

    OdpovědětVymazat
  6. Z touto správou si ma dostal, to som nečakala. Popravde som o tom nepočula. Banány mám veľmi rada, vždy si dám jeden ráno k raňajkám. Takže by ma veľmi mrzelo, keby sme o ne mali prísť.

    http://lamodaeanarchia.blogspot.it/

    OdpovědětVymazat
  7. ¡Los plátanos son buenísimos!

    New post: www.byfrankalonso.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  8. Teda, informace, jakou jsem nečekala, tohle by mě nenapadlo! Koukám jako blázen... Je pravda, že osobně banány úplně nemusím, stačí mi jednou za čas a každý den bych banán rozhodně nezvládla... I tak ale patří mezi ovoce, které si (když na něj mám chuť) dám ráda a neumím si představit, že by prostě nebyl...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máš podobně jako Patrik =), denně je nemusí, ale občas si moc rád pochutná =).

      Vymazat
  9. Pěkný článek, ale musím se přiznat... já banány nepapkám... od té doby, co jsem jako malá měla problémy se slinivkou a doktoři mi furt nutili banány... jak jsou na žaludek výborný atd... se mi tak zprotivily, že nejsem schopná si do banánu ani kousnout... ale pokud se jedná např. o banánový koktejl?:D Tak ten miluji (což mimochodem nikdo není schopný pochopit) :D
    Lovies 47

    GIVEAWAY o kosmetiku SOAPHORIA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď mě tak napadá, který banánový koktejl máš namysli =D, jestli z pravých banánů anebo nějaký práškový prefabrikát, co se rozpustí v mléce nebo vodě =D

      Vymazat